Visuelle fortælleteknikker som filmproduktion har udviklet sig hurtigt de seneste år.
Behovet for færdigheder indenfor visuelle fortællemetoder er tydelig. Flere og flere unge går med en filmskaberdrøm eller måske bare med et ønske om at få styr på de basale teknikker og håndværket sat på plads.
I dette forløb får du sat det basale filmproduktionsforløb i system. Du vil blive
introduceret til de grundlæggende arbejdsmetoder og de forskellige roller, der er på et lille produktionsteam.
I praksis lærer I dels om planlægningsfasens elementer fra idé til produktion af manuskript, storyboard, optagelse og redigering.
I lærer filmsprogets forskellige facetter, f.eks. betydningen af valg af kameravinkler, lys og lyd.
I udvikler idéen, laver storyboard m.v. og optager film som udgangspunkt 3 pers. pr. hold. Der bruges semiprofessionelt kameraudstyr eller egen smartphone, og efterfølgende lærer I at redigere på egne eller ungdomsskolens computere.
Produktionen udføres á 3 produktionsforløb med 3 film som resultat, fordelt på flere undervisningsdage per forløb.
På første produktionsforløb lærer holdet de grundlæggende teknikker og rollefordelingen både via klasseundervisning, øvelser og produktion af holdets første film.
Herefter evalueres holdene deres produktioner. Erfaringerne fra første produktion bliver afsættet for produktionen af anden film. På denne produktion tilføjes flere teknikker og viden om kameravinkler, lys, farver og lydeffekter. Dels via holdundervisning og med gennemgang af kendte filmproduktioners udtryk.
I den sidste produktion får holdene 'frie hænder' til at tilrettelægge og producere deres egen kortfilm. Nu skal holdene realisere deres egen film idé – dog kan holdene få en bunden opgave med et oplæg til en film som de selv videreudvikler. I det hele taget arbejder holdene selvstændigt og rutineret i den sidste produktion.