UngHerning "Koderne omkring os"

UngHerning "Koderne omkring os"
Hvordan fungerer Instagram - og hvordan kan Google vide, hvad der er på alle hjemmesider?
På dette hold vil du blive introduceret til internettets opbygning, få en dybere forståelse for hvordan en hjemmeside fungerer, og hvordan den taler sammen med resten af internettet, imens du bliver introduceret til en masse spændende nye sprog og teknikker.
Alle kan være med, uanset kendskab, bare du er nysgerrig!
Holdet vil bl.a. se på sprogene PHP, JS, CSS, Python og HTML.
Se undervisningsplan under læs mere
Info
#1.521
Tir. 19:00-21:30
Startdato
01.02.2022
Slutdato
19.04.2022
Undervisningsgange
10 gange
Aldersgruppe
Til og med 18 år
Klassetrin
Fra og med 7. kl.
Maks. elever
15
Ledige pladser
9
Tilmelding fra
15.12.2021
Tilmeldingsstatus
Afsluttet

Mødetider
Vis
Tilføj til kalender Tilføj til kalender

Undervisere
- Morten Færk Rygaard
Placering

Ung Herning
placeholder placeholder
Gl. Skolevej 76
7400 Herning

UNDERVISER:

 

Mit navn er Morten.

Jeg startede med at programmere for en del år siden, da jeg begyndte på et programmeringshold i ungdomsskolen. Det udviklede sig hurtigt til lidt af en hobby og senere en karriere.

Dengang var det at kode noget nichepræget, og egentlig mest noget "IT-nørderne" havde brug for. I dag er programmering, koder og algoritmer overalt omkring os, det er blevet en fast del af hverdagen.Det er i alt fra ure og telefoner til støvsugere, røgalarmer og løbehjul.

Derfor er jeg også, som årene er gået, blevet mere og mere begejstret for at have evnen til at forstå kodning.

Kodning handler ikke så meget om specifikke sprog eller endda teknologier. Kodning er en måde at tænke på,

det er en måde at organisere og forstå ting. Mestrer du kodning åbner der sig et utal af muligheder for dig, og du vil få en meget dybere forståelse af hvordan verden omkring dig hænger sammen. Når du forstår at kode, er det lige så vigtigt, om det er skrevet i C#, java eller Python, som det ville være om din cykel er samlet med Phillips' eller Torque skruer. Logikken og tænkningen bag er langt hen af vejen den samme.

Den forståelse og begejstring for kodning, ønsker jeg at give videre, og derfor skal du tilmelde dig holdet her.

Når jeg ikke underviser hos UngHerning, er jeg til daglig BI-konsulent, hvor jeg også er så heldig at programmerer fra tid til anden.

Derudover har jeg en baggrund som lærer, hvilket jeg også havde fornøjelsen af at arbejde som i nogle år.

Jeg glæder mig til at se jer.

 

Overordnet plan

Lektion

Indhold

1

Internettets byggesten, del 1

Ugens sprog: HTML

HTML er sproget alle hjemmesider taler. Du har måske hørt om det før, måske endda stødt på det når du har inspiceret en hjemmeside, men hvordan bruges det? og er det virkelig så forvirrende som det ser ud? Vi dykker ned i koden der strukturerer meget af vores kommunikation i dag, og begynder på at bygge vores egen hjemmeside.

2

Internettets byggesten, del 2

Ugens sprog: HTML

Vi arbejder videre med vores egen hjemmeside. Denne gang udvider værktøjskassen, ved at vælge en editor der kan hjælpe os med vores projekter. Vi ser også på hvordan vi gør vores hjemmeside tilgængelig for omverden.

3

Don’t Repeat Yourself! (DRY)

Ugens sprog: CSS

”DRY” er et grundlæggende princip i programmeringsverden. Vi ser på hvordan vi kan undgå at gentage os selv ved at anvende CSS sproget på vores hjemmeside. Samtidig ser vi på eksempler, fra sider vi kender, på hvordan CSS kan bruges til at gøre vores sider pænere og mere responsive.

4

Det mest udbredte programmeringssprog i verden

Ugens sprog: JavaScript

Javascript bliver ofte beskrevet som det mest udbredte programmeringssprog i verden. Det anvendes på over 97% af alle hjemmesider. Men hvad kan det, og hvorfor er det så populært? Vi undersøger mulighederne som brugen af JavaScript giver i webdesign, og tilføjer ny funktionalitet til vores hjemmesider.

5

Når webserveren overtager arbejdet, del 1

Ugens sprog: PHP

I denne uge kigger vi på PHP-sproget, der driver omkring 80% af alle hjemmesider, fx sider som Wikipedia kører på PHP. Alt hvad vi har arbejdet med indtil blev behandlet af den browser vi åbner vores hjemmeside med, nu skifter vi over til et sprog der tillader serveren at arbejde, inden hjemmesiden præsenteres for brugeren. Dette kræver at vores hjemmeside bliver tilgængelig på en server. Vi vil derfor også nu se på at få lagt vores hjemmeside på internettet.

6

Når webserveren overtager arbejdet, del 2

Ugens sprog: PHP

Vi arbejder videre med at tilføje PHP funktionalitet til vores hjemmeside, der nu kan tilgås fra internettet.

7

Internettet glemmer aldrig!

Ugens sprog: SQL

Du har sikkert hørt det før: ”internettet glemmer aldrig!” eller ”når først det er på nettet kan det ikke fjernes igen”, vi vil i denne lektion se nærmere på hvorfor det kan være? Hvordan gemmer hjemmesider egentlig informationer, og hvordan henter de dem igen? Vi vil i denne lektion oprette vores første database, og begynde at kommunikere med den via PHP fra vores hjemmeside.

8

Hvordan ved google så meget?!, del 1

Ugens sprog: Python

Vi tager et lille skridt væk, fra den direkte webbaserede verden vi har været i indtil nu, og ser nærmere på hvordan man ved hjælp af et programmeringssprog kan læse hjemmeside. Hvordan kan vi finde viden om noget på internettet, samle det og så præsentere det på vores egen hjemmeside efterfølgende? Vi indsamler vores viden vha. Python sproget, og gemmer det efterfølgende i vores nye database.

9

Hvordan ved google så meget?!, del 1

Ugens sprog: Python

Vi arbejder videre på vores dataindsamling, og begynder måske så småt at se på hvordan vi kan visualisere det på vores hjemmeside.

10

Det dynamiske internet

Ugens sprog: JavaScript (jQuery AJAX)

Vi tager det i dag næsten for givet at vi kan klikke på ting på hjemmesider, tilføje ting til indkøbskurve, like opslag på sociale media osv, uden at hele siden hentes forfra hver gang. Men hvordan gør man dette? Indtil nu har vi kun set på at opdatere hele hjemmesiden ved hver klik. Vi slutter af med at kigge på at gøre vores hjemmeside mere dynamisk, og reagere ud fra brugernes inputs.

 

 



Senest opdateret 25.05.2022 08:43 af TR